Czy bakterie mogą być dobre?

Home » Odżywianie » Czy bakterie mogą być dobre?
Odżywianie, Zdrowie Brak komentarzy

Nasz przewód pokarmowy, a w szczególności jelita zamieszkane są przez biliony bakterii. Dzielą się one na te dobre i złe, jedne są nam potrzebne do życia, a inne to łobuzy, które mogą wyrządzić sporo szkód w organizmie. Koniecznie musimy dbać o te pierwsze, dobre bakterie, aby te drugie nie rosły w siłę.

Co należy wiedzieć o dobrych bakteriach?

Gdyby tak natychmiast pozbyć się wszystkich bakterii zamieszkujących nasze jelita stracilibyśmy około dwóch kilogramów od razu. Niestety nie można tego zrobić, chociaż bakterie kojarzą się nam negatywnie już z samej nazwy, to są nam niezbędne do życia. Bez tych dobrych bakterii bytujących w jelitach ludzki organizm nie mógłby trawić pokarmu i wchłaniać jego składników. Bakterie w jelitach odpowiadają między innymi za pobieranie kalorii z pokarmu, rozkład toksyn, syntezę mikroskładników odżywczych, a także zdolność błony śluzowej jelit do reakcji w przypadku, gdy pojawi się w nich inna chorobotwórcza bakteria ( czyli tzw. zatrucie). Jednak są też takie mikroby, które gdy ich populacja w jelitach wzrośnie, to mocno dają o sobie znać naszym organizmom. Wywołują one stany zapalne i gorsze wchłanianie substancji pokarmowych. Obecnie trwają intensywne badania na temat tego jak flora bakteryjna może być przyczyną naszej otyłości, nadwagi, czy też niedowagi oraz nad tym czy można ją modyfikować, aby uniknąć takich problemów.

Jak dbać o dobre bakterie?

O dobre bakterie w naszych jelitach trzeba dobrze dbać, dzięki czemu unikniemy kłopotów ze strony przewodu pokarmowego. Na co dzień warto pamiętać  o probiotykach i prebiotykach, szczególnie o tych zawartych w pożywieniu, a ich poziom można wyrównać poprzez stosowanie preparatów farmaceutycznych. Prebiotyki to niestrawione składniki pokarmu, które pobudzają wzrost lub aktywność bakterii jelitowych. Przykładem prebiotyki jest np. błonnik. Natomiast probiotyki to po prostu bakterie takie jak pałeczki kwasu mlekowego, które znajdziemy w jogurtach, kefirach, czy kiszonkach. W trosce o nasze zdrowie Lekarze zalecają ich spożywanie przynajmniej trzy w tygodniu.

LEAVE A COMMENT