Konopie a zdrowie

Home » Odżywianie » Konopie a zdrowie
Odżywianie, Zdrowie Brak komentarzy

Nasiona konopi mają idealną proporcję kwasów omega-6 do omega-3 oraz zawartość 10 aminokwasów, co sprawia że są doskonałym źródłem białka. Do tego nasiona konopi zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Pojawiają się one coraz częściej w sklepach na dziale z biożywnością, a ze względu na swoje cenne właściwości zdrowotne i odżywcze nazywane są superżywnością. Nasiona konopne doceniane są między innymi za zdolność poprawiania profilu lipidowego krwi przez co zmniejszają ryzyko miażdżycy, zawału serca lub udaru. Mają korzystny wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci, regulują trawienie wpływając na poprawę funkcjonowania układu pokarmowego.

Nasiona konopi siewnych a marihuana

Nasiona konopi kojarzą się najczęściej z nasionami kupowanymi w celu nielegalnej hodowli marihuany. Jednak nie o tych nasionach mowa i nie należy kojarzyć ich z tymi zakazanymi. Wyróżnia się bowiem dwa rodzaje konopi: konopie siewne (Cannabis sativa), czyli konopie przemysłowe, które są legalnie uprawiane w krajach UE oraz konopie indyjskie (Cannabis indica), czyli nielegalna marihuana. Nasiona konopi siewnych znajdują zastosowanie w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym.

Właściwości nasion konopnych

hemp-seeds-1418324_960_720

Nasiona konopi siewnych wyróżnia idealny dla człowieka stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 (3:1), których organizm nie potrafi syntetyzować i które musza być dostarczane wraz z pożywieniem. Stosunek ten jest bardzo ważny, gdyż kwasy omega-6 mają działanie prozapalne, zaś omega-3 przeciwzapalne. Zbyt duża ilość kwasów omega-6 w stosunku do omega-3 zwiększa skłonność do powstawania stanów zapalnych w organizmie takich jak np. cukrzyca, zapalenie stawów. Większość z nas spożywa więcej kwasów omega-6, dlatego też warto ubogacić swoją dietę w nasiona konopne. Kwasy tłuszczowe spożywane w odpowiednich ilościach zmniejszają ryzyko zawału serca, powstawania zakrzepów i zaburzeń rytmu serca, obniżają poziom cholesterolu i ciśnienia tętniczego krwi. Ponadto kwasy tłuszczowe zmniejszają stany zapalne stawów, poprawiają wygląd skóry przez zwiększenie jej elastyczności i są pomocne w leczeniu chorób skórnych takich jak: egzema i łuszczyca. Do tego korzystnie wpływają na pamięć i wydolność umysłową tudzież zmniejszają stany zapalne układu pokarmowego.

Nasiona konopi siewnych są doskonałym źródłem witaminy E i żelaza, wapnia, cynku, fosforu oraz magnezu. Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, chroni kwasy tłuszczowe omega-3 przed utlenianiem, tym samym zachowując ich prozdrowotne właściwości.  Wpływa też na elastyczność naczyń krwionośnych, poprawia krążenie krwi, obniża ryzyko wystąpienia miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Cynk zawarty w nasionach zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego oraz zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci. Oprócz tego nasiona konopne są źródłem wysokiej jakości białka. Białko, które jest w nich zawarte porównywalne jest do białka zwierzęcego przy czym nie dostarcza cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych. Jest lepiej przyswajalne niż białka soi oraz nie zawiera związków wzdymających. Koleją ich zaletą jest wysoka zawartość błonnika pokarmowego, który poprawia perystaltykę jelit, sprzyja redukcji masy ciała i obniża stężenie cholesterolu i trójglicerydów we krwi, a także normalizuje zaburzenia gospodarki węglowodanowej.

Kannabinoidy

marijuana-1545759__340

Konopie w swoim składzie zawierają pewne wyjątkowe związki zwane kannabinoidami. Związki te regulują układ endokannabinoidowy w organizmie człowieka. Układ ten jest systemem, który za pomocą sytemu receptorów całym ciele bierze udział w wielu procesach organizmu. Funkcją tego systemu jest utrzymanie stabilnego środowiska wewnętrznego mimo zmian w środowisku zewnętrznym. Ta stabilność znana jest pod pojęciem homeostaza. Kannabinoidy regulują homeostazę w organizmie, której zaburzenia prowadzą do większości chorób, w tym do nowotworów. Kannabinoidy przywracają równowagę układu immunologicznego człowieka.

W jakiej formie spożywać nasiona konopi?

Nasiona konopi są dostępne w formie ziaren łuskanych, niełuskanych oraz nasion mielonych. Nasiona niełuskane zawierają znacznie większą ilość błonnika pokarmowego i węglowodanów w porównaniu do łuskanych, zaś nasiona łuskane cechuje znacznie większa zawartość białka i tłuszczów. Nasiona konopi stanowią cenny dodatek do potraw. Śmiało można ich używać do pieczenia np. chleba oraz przyrządzania sałatek, zup, koktajli owocowych, płatków śniadaniowych lub można je traktować jako samodzielną przekąskę.

Olej konopny

Z nasion konopi siewnej  w procesie tłoczenia uzyskuje się olej konopny, o ciemnej barwie i charakterystycznym orzechowym zapachu. Olej konopny stosowany jest zarówno w kuchni jak i w kosmetologii np. jako składnik kremów, balsamów, olejków do masażu i kąpieli. Olej tak samo jak nasiona zawiera wiele cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3. Oprócz tego jest bogatym źródłem witaminy A i E oraz składników mineralnych: wapnia, cynku i magnezu. Przyśpiesza regenerację błon śluzowych i stosuje się go w leczeniu łuszczycy i atopowego zapalenia skóry. Olej konopny najlepiej stosować na zimno.

LEAVE A COMMENT