Nasiona chia – wielka moc w małych ziarnach

Home » Odżywianie » Nasiona chia – wielka moc w małych ziarnach
Odżywianie, Zdrowie, Zdrowy styl Brak komentarzy

Niedawno pisaliśmy o jakże zdrowych jagodach Goji,a dzisiaj tekst będzie poświęcony kolejnemu jakże super zdrowemu odkryciu, czyli nasionom chia. Małe, czarne ziarenka pochodzą z Meksyku i od kilku lat cieszą się ogromną popularnością, szczególnie wśród osób dbających o zdrowe odżywianie. Nasiona chia znajdują się na tak zwanej liście superfoods.

Jak smakują?

Nasiona chia, czyli nasiona szałwii hiszpańskiej są całkowicie pozbawione smaku. Dzięki temu, że są neutralne przyjmują smak płynu w którym zostaną namoczone np. soku pomarańczowego, malinowego, czy jogurtu truskawkowego. Zalane zwykłą wodą nie zmienią oczywiście smaku i warto je przyprawić np. miodem. Nasiona chia bardzo zachłannie chłoną dowolne płyny i zamieniają je w galaretkę. Nasiona należy zalać dziesięciokrotną ilością płynu: łyżka nasion potrzebuje około pół szklanki wody, mleka, soku itp. Po zalaniu płynem nasiona trzeba mieszać od czasu do czasu, aby nie straciły apetycznego wyglądu. Galaretkę trzeba wykonać na 2-3 godziny przed zjedzeniem, warto przygotować ją na wieczór aby rano dodać inne składniki.

Właściwości zdrowotne nasion chia

Nasiona zawierają odmładzające antyoksydanty i są one w stanie zredukować, aż 70% szkód wywołanych przez wolne rodniki, co spowalnia procesy starzenia. Ponadto chia poprawiają trawienie i wspomagają odchudzanie. Wysoka zawartość błonnika pokarmowego reguluje przemianę materii i pozwala wyrównać poziom insuliny. Pomaga też schudnąć, gdyż błonnik daje  uczucie sytości i sprawia, że dłużej czujemy się najedzeni. Nasiona chia mają także pozytywny wpływ na serce, gdyż działają przeciwzapalnie i regulują poziom cholesterolu oraz obniżają ciśnienie. Kolejna ich wielką zaletą jest fakt iż dodają energii. Wysoka zawartość i odpowiednie proporcje białka i kwasów tłuszczowych oraz błonnika i niska zawartość węglowodanów, powodują że poziom cukru utrzymuje się na stabilnym poziomie i spada bardzo powoli, dodając nam energii na kilka godzin po zjedzeniu nasion chia. Do tego nasionka wzmacniają kości, zęby i mięśnie, gdyż zawierają wapń, fosfor, witaminę A i cynk.Warto też pamiętać, że znakomicie nawadniają organizm i ułatwiają przyswajanie elektrolitów.

LEAVE A COMMENT