Plecy w pionie, czyli jak unikać bólu kręgosłupa

Home » Zdrowy styl » Plecy w pionie, czyli jak unikać bólu kręgosłupa
Zdrowy styl Brak komentarzy

Ból kręgosłupa może przybierać różne formy. Raz jest ostry i gwałtowny, czasem bywa ćmiący i przewlekły, jednak zawsze jest on dokuczliwy. Kiedy łamie, strzyka, gnie, gdy nie można się schylić, lub wyprostować się nasze życie spowalnia. Kto raz doświadczył bólu kręgosłupa , ten wie o czym mowa. Dlatego też na co dzień trzeba dbać o swoje plecy i zachowanie prawidłowej postawy ciała.

Ból pleców na własne życzenie

office-work-1149087__340

Kręgosłup jest osią naszego ciała i utrzymuje je w pionie, pozwala nam się pochylać, zginać i obracać. Bez wątpienia jest jednym z najważniejszych narządów organizmu. Kręgosłup, chociaż jest bardzo solidnie zbudowany, to okazuje się wrażliwy na urazy, o które nie trudno przy współczesnym trybie życia. Większość z nas dolegliwości związane z kręgosłupem fundują sobie na własne życzenie: brak ruchu, siedzący tryb życia, a także stres, zła postawa przy pracy itp. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele rzeczy niekorzystnie wpływa na stan naszego kręgosłupa.

Po pierwsze pierś do przodu

Aby uniknąć bólu kręgosłupa wcale nie trzeba zmieniać radykalnie dotychczasowego trybu życia. Wystarczy zacząć od prostego ćwiczenia: wypinamy pierś do przodu, ściągamy łopatki, opuszczamy barki i wydłużamy szyję ciągnąc czubek głowy do sufitu. Taką postawę należy starać się utrzymać w czasie chodzenia. Na początku będziemy musieli stale sobie przypominać o utrzymaniu prostej postawy ciała. Wydawać się nam nawet będzie to nienaturalne i wymuszone, ale z czasem przyzwyczaimy się do utrzymania prostej sylwetki. Jeśli jednak nawyk prostowania wejdzie nam w krew, to prawidłowo ułożony i wsparty mięśniami brzucha kręgosłup bardzo szybko się odwdzięczy. O prawidłowej postawie należy również pamiętać w czasie siedzenia, gdyż wówczas kręgosłup jest wyjątkowo obciążony. Najważniejsze jest dobre podparcie pleców, które powinny przylegać do oparcia, a lędźwie można dodatkowo podeprzeć wałkiem. Stopy muszą opierać się o podłogę, a nadgarstki trzeba oprzeć o blat, przedramiona o podłokietniki.

Więcej ruchu

woman-1661548__340

W trakcie pracy częste zmieniane pozycji jest niezwykle korzystne. Nie bowiem nic gorszego niż trwanie zbyt długo w bezruchu, wtedy ból kręgosłupa jest gwarantowany. Nawet jeśli musimy pracować przez osiem godzin za biurkiem, należy co godzinę wybrać się na przechadzkę po biurze. W trakcie siedzenia trzeba napinać mięśnie brzucha i ruszać stopami. Bardzo dobrym pomysłem jest zastępowanie krzesła np. dużym klęcznikiem lub piłką rehabilitacyjną (coraz więcej firm zapewnia je swoim pracownikom). Dzięki siedzeniu na piłce uruchamiają się mięśnie głębokie , które podtrzymują kręgosłup, natomiast klęcznik odciąża część lędźwiową kręgosłupa.

Horyzontalny odpoczynek

Ból kręgosłupa będzie mniejszy jeżeli będziemy odpoczywać w pozycji leżącej. Jeśli mamy możliwość to warto w ciągu dnia położyć się chociażby na kilka minut, najlepiej na plecach. Pod kolana warto podłożyć poduszkę, aby dodatkowo odciążyć dolny odcinek kręgosłupa. Bardzo dobrze odpoczywa się w pozycji krzesełka: leżąc na plecach trzeba ugiąć nogi w biodrach i kolanach pod kątem prostym, a łydki oprzeć na poduszkach. Ważne jest także ułożenia ciała w czasie snu. Najkorzystniejsze dla kręgosłupa jest spanie na plecach, lub na boku pod warunkiem, że plecy będą proste, a nogi ugięte w biodrach pod kątem prostym. Pomiędzy nogi można włożyć poduszkę, lecz podstawą jest dobry materac.

LEAVE A COMMENT