Profilaktyka osteoporozy, a aktywność fizyczna

Home » Leczenie » Profilaktyka osteoporozy, a aktywność fizyczna
Leczenie, Zdrowy styl Brak komentarzy

Profilaktyka osteoporozy powinna dotyczyć każdego z nas bez względu na wiek i płeć. Osteoporoza nazywana „cichym złodziejem kości” przychodzi niepostrzeżenie i początkowo nie daje żadnych, charakterystycznych objawów, a kiedy dochodzi do złamania, to w wielu przypadkach jest już za późno na skuteczne leczenie. Dlatego każdego dnia warto dbać o swoje zdrowie i dobre samopoczucie poprzez aktywność fizyczną, która również zapobiega powstawaniu osteoporozy.

Aktywność fizyczna a osteoporoza 

Być może nie wszyscy wiemy, że gęstość kości u osób, które regularnie uprawiają sport jest większa niż u tych, którzy są mniej aktywni. Na przykład, u tenisistów obserwuje się większą sprężystość kości w rękach, a u biegaczy większą gęstość kości u nóg i w kręgosłupie. Choroba zmniejsza wytrzymałość mechaniczną szkieletu, co powoduje garbienie i pochylanie się, a także zwiększa ryzyko złamań, szczególnie dolnego i środkowego odcinka kręgosłupa oraz kości udowej i miednicy. Ćwiczenia fizyczne są częścią profilaktyki osteoporozy: http://calperos.pl/profilaktyka, ale wpłyną też pozytywnie na sprawność mięśni i stawów, poprawią też samopoczucie fizyczne i psychiczne. Ogólna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko upadków, które są główną przyczyną złamań. Ważne, aby dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń i właściwą formę aktywności, gdyż ta niewłaściwa może nam zaszkodzić, a nie pomóc.

Jakie ćwiczenia wybrać?

W profilaktyce osteoporozy można wyróżnić trzy najważniejsze grupy ćwiczeń, które będą najbezpieczniejsze, a mianowicie: ćwiczenia związane z osiowym obciążeniem kręgosłupa np. bieganie, aerobik, taniec; ćwiczenia oporowe np. z użyciem ciężarków, wodny aerobik. Trzecią grupę ćwiczeń stanowią ćwiczenia korygujące postawę i wzmacniające mięśnie posturalne, czyli te odpowiadające za utrzymanie prostej sylwetki (np. wzmacnianie mięśni brzucha, mięśni grzbietu i pośladków). W profilaktyce osteoporozy ćwiczenia są uzupełnieniem diety bogatej w wapń i witaminę D. Osoby szczególnie narażone na osteoporozę np. kobiety w wieku pomenopauzalnym powinny przyjmować też preparaty lecznicze wspomagające zachowanie zdrowych kości np. Cleperos http://calperos.pl/.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

LEAVE A COMMENT