Zdrowe zamienniki cukru

Home » Odżywianie » Zdrowe zamienniki cukru
Odżywianie, Zdrowie Brak komentarzy

W powojennej Polsce niezmiernie popularne było hasło, które mówiło że „cukier krzepi”. W te dwa słowa uwierzyły miliony obywateli naszego kraju, dzisiaj jednak wiemy, że jest to bardzo mylne sformułowanie. Cukier obecnie jest nazywany białą śmiercią. To właśnie cukier zwiększa ryzyko otyłości, próchnicy, nadciśnienia oraz oczywiście cukrzycy. Zakwasza ludzki organizm i uzależnia jak narkotyk. Wielu z nas nie potrafi zrezygnować z cukru, dlatego warto poznać zdrowe zamienniki cukru.

Ksylitol

Jednym z najbardziej popularnych zamienników cukru jest ksylitol, czyli cukier wytwarzany z kory brzozy. Ksylitol charakteryzuje się aż o 40% mniejszą kalorycznością niż cukier tradycyjny. Z powodzeniem mogą używać go diabetycy, gdyż jego indeks glikemiczny wynosi 8 GI. Kolejną zaletą zamienniku cukru jakim jest ksylitol, jest zmniejszenie łaknienia na słodycze i węglowodany. W smaku przypomina zwykły cukier i można go używać zarówno do słodzenia, wypieków i przetworów.

Miód

Zamiennik cukru, który jest niezwykle popularny i powszechnie dostępny to miód, który w naszej polskiej tradycji kulinarnej i medycznej ma swoje honorowe miejsce. Miód ma podobną kaloryczność do cukru tradycyjnego, więc nie można do używać w nadmiarze oraz na diecie. Jest jednak bardzo zdrowy, zawiera mikroelementy i witaminy z grupy B, witaminę C, a także białka, garbniki, woski, pyłki kwiatowe, enzymy oraz kwasy organiczne. Miód do tego ma właściwości bakteriobójcze i grzybobójcze, łagodzi kaszel i objawy astmy. Miód dobrze wpływa na pracę serca oraz na funkcjonowanie układu trawienia oraz wzmacnia odporność. Trzeba pamiętać, że miodu nie można dodawać do wrzątku gdyż traci on swoje prozdrowotne właściwości.

Melasa 

Do kolejnych zdrowych zamienników zamienników cukru zalicza się melasę, która jest efektem ubocznym produkcji cukru. Melasa jest ciemnobrązowym syropem, który ze względu na swoje właściwości zdrowotne nazywany jest czarnym złotem. Melasa zawiera: żelazo, magnez, potas, wapń, miedź fosfor oraz chrom, a także cynk i witaminy z grupy B. Melasa bardzo dobrze wpływa na działanie układu trawiennego, nerwowego oraz odpornościowego. Niestety melasy nie mogą stosować diabetycy, gdyż jej indeks diabetyczny jest bardzo wysoki.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

LEAVE A COMMENT