Hartowanie organizmu – dlaczego warto to robić?

O hartowaniu organizmu słyszał chyba każdy, jednak nie każdy wie jak to robić i dlaczego warto wzmacniać swój organizm, kiedy temperatura znacznie spada. Hartowanie organizmu jest szczególnie ważne jesienią i zimą kiedy spada nasza odporności i bardziej jesteśmy narażeni na przeziębienie oraz grypę. W tym czasie szczególnie trzeba zadbać o właściwą dietę oraz unikanie niepotrzebnych stresów.

Aktywność fizyczna i dieta na wzmocnienie odporności

person-1218190__340

Aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na układ immunologiczny każdego człowieka. Dlatego tak ważny jest regularny ruch, najlepiej na świeżym powietrzu. Podczas aktywności fizycznej dotleniają się wszystkie komórki organizmu, przez co wzrasta ich odporność na choroby. Do tego regularny wysiłek fizyczny poprawia nastrój i rozładowuje stres, co również jest niezmierne ważne dla naszego zdrowia. W zimie warto wyjeżdżać na narty, pójść na lodowisko, albo na sanki z dziećmi, lub chociażby na dłuższy spacer. Trzeba zdawać sobie sprawę, że nawet 15 minutowy spacer w mroźny, zimowy dzień hartuje organizm przed przeziębieniami i grypą.

Kiedy chcemy wzmocnić odporność organizmu nie można zapomnieć o właściwej diecie. Codziennie należy zjadać odpowiednią porcję świeżych warzyw i owoców. Warto sięgać po produkty, które zawierają dużo witaminy C np. po kiszoną kapustę lub ogórki. Nie należy unikać czosnku i cebuli, gdyż są to naturalne antybiotyki i jak żadne inne warzywa wspomagają odporność naszych organizmów. Wszelkie rozgrzewające napary, herbatki i soki są również mile widziane.

Hartowanie organizmu zimnem

man-979980__340

Zimna woda to jeden z najprostszych sposobów na zahartowanie organizmu. Oczywiście nie zachęcamy, aby od razu zapisywać się do klubu morsa i kąpać w rzece przy minusowych temperaturach. Jednak metodę zimnej wody można stopniowo wypróbowywać w domu. Z rana wystarczy wziąć zimny prysznic zaczynając od stóp, a następnie kierować strumień wody w górę ciała. Można stosować na zmianę raz zimny, a raz ciepły strumień wody, z czego ostatni musi być zimny. Ta metoda nie tylko wzmacnia odporność organizmu, ale ma także korzystny wpływ na wygląd skóry, polecana jest szczególnie kobietom, które walczą z cellulitem. Po zimnym prysznicu należy ponownie rozgrzać ciało. Kolejnym sposobem na wzmocnienie organizmu za pomocą zimnej wody jest zanurzenie rąk do połowy ramion. Po wykonaniu zabiegu koniecznie należy rozgrzać ręce i położyć się spać. Metoda ta jest polecana szczególnie osobom cierpiącym na bezsenność, gdyż dodatkowo ułatwia zasypianie. Hartowania organizmu za pomocą zimnej wody powinny unikać osoby cierpiące na choroby serca i układu krążenia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *