Jaką rolę ma witamina B2 w organizmie człowieka

Witamina B2 nazywana też ryboflawiną jest organicznym związkiem chemicznym, a dokładniej połączeniem rybitolu i flawiny. W naszych organizmach pełni rolę witaminy. Niedobór witaminy B2 może powodować zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego , a także stany zapalne błon śluzowych.

rtemagicc_anatomie-mann-tif

Rola witaminy B2 w organizmie człowieka

Witamina B2 bierze udział w procesach utleniania oraz redukcji, współdziała również w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego.  Ta cenna dla naszego organizmu witamina współuczestniczy także razem z witaminą A w prawidłowym funkcjonowaniu błon śluzowych i dróg oddechowych, śluzówki przewodu pokarmowego oraz nabłonka naczyń krwionośnych i skóry. Witamina B2 uczestniczy także w przemianach aminokwasów i lipidów. Ryboflawina odgrywa bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu narządu wzroku. Pomaga zmęczonym oczom i zapobiega katarakcie. Witamina B2 jest dostarczana  naszym organizmom razem z pokarmem. Dobrze zbilansowana dieta powinna zapewnić jej odpowiednią ilość.

Niedobór witaminy B2

Niedobór witaminy B2 objawia się przede wszystkim zaburzeniami ze strony układu nerwowego np. zapaleniem korzonków lub rwą kulszową, a także bólami mięśniowymi, łzawieniem oraz szybkim męczeniem się oczu. U kobiet niedobór ryboflawiny może powodować infekcje pochwy. Do innych objawów braku odpowiedniej ilości witaminy B2 zalicza się: wypadanie włosów, infekcje w jamie ustnej takie jak np. afty, pleśniawki oraz zajady i pęknięcia skóry na ustach. Niedobór powoduje również łuszczenie się skóry, zwłaszcza w okolicach nosa i ust. Bardzo często dochodzi do zawrotów głowy, mogą pojawić się także kłopoty z koncentracją.

Źródła witaminy B2

bt

Witamina B2 występuje w wielu produktach spożywczych. Najwięcej ten cennej substancji znajduje się w mięsie, a zwłaszcza w wątrobie i dziczyźnie. Nieocenionym źródłem są także jaja oraz sery twarogowe, podpuszczkowe dojrzewające. Witaminę B2 znajdziemy również w kaszy jaglanej, tłustych rybach i małżach oraz roślinach strączkowych, natce pietruszki, szpinaku, pełnoziarnistym pieczywie i migdałach. Jej niedobory watro uzupełniać suplementami diety, które zawierają jej właściwą ilość.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *